Chiang Rai - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melissa mCm - WaarBenJij.nu Chiang Rai - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melissa mCm - WaarBenJij.nu

Chiang Rai

Blijf op de hoogte en volg Melissa

15 September 2017 | Nederland, Nederland

Daar gaan we dan! 11 september 19:35 met het vliegtuig naar Bangkok - Thailand en direct door naar het noorden Chiang Rai met onze kleine dreumes.

Rond etenstijd kwamen we aan in het hotel THe Mantrini (aanrader!!), we werden welkom geheten met Iced Tea (traditioneel Thais drankje), vervolgens werden we begeleid naar onze kamer met een prachtige badkamer en balkon aan de binnentuin. Fayèn hebben we snel in bed gelegd en zelf zijn wij nog even op het balkon gaan zitten om bij te komen van de reis en te acclimatiseren in de Thaise warmte. De volgende dag waren we redelijk vroeg op, zo vroeg dat de winkelcentrums bij ons op de hoek nog niet open waren. We besloten wat te gaan ontbijten in ons hotel en wat plannen te maken voor de dag. We raakte aan de praat met de receptiemedewerkers en zij konden wat mensen bellen voor vervoer naar plekken waar wij naartoe wilde. Uiteindelijk had een van de medewerkers een goede deal gesloten met een tourguide. Hij kwam ons binnen 1 uur ophalen en we hadden een geweldige dag. Kwan van Mamboo tours nam ons mee naar prachtige blauwe tempel. Vervolgens werden we afgezet bij een plek waar kunst was verzameld van een man die echte dieren gebruikt. Vervolgens reden we door naar het Opium museum waar we veel van hebben opgestoken. Daar kochten we nog heerlijke verse ananas bij een kraampje op de hoek van de straat (maar het was echt vers !) Vervolgens liepen wij door naar de Gouden Driehoek (wat wij in NL kennen als drielandenpunt) Ik had eigenlijk ook hetzelfde verwacht als bij ons maar wij konden vanaf een punt de andere landen zien. Er was wel een mogelijkheid om met de bootjes te varen naar de buurlanden Myanmar en Laos. Ook daar stond het trouwens vol met prachtige kunstige tempels en beelden. Daarna nam Kwan ons mee naar de bergen waar de echte stamvolken nog leefden. Het echte natuur waar hij ons waarschuwde om uit te kijken voor de muggen. We voerden de vissen en de wilde aapjes, Fayèn vond het geweldig , ik vond het wat enger omdat die beesten super snel zijn. En dat bleek ook toen ineens de voorraad voer weg was uit de open achterbak van de auto. Maar wat was het geweldig om die aapjes vanuit de bomen naar je toe zien te komen en er zo dichtbij te staan. We kwamen op diverse plekken waar waterbuffels aan het grazen waren in het gras, we liepen ernaar toe en stonden er echt heel dichtbij, we zijn langs een boer geweest die amper zijn tanden nog had en een aantal van die buffels hield. Waar ik heel erg bang voor was zijn van die tourguides die je overal mee naartoe nemen zoals winkeltjes of armere mensen en je dan geld proberen af te troffelen. Maar in ons geval was het juist Kwan die dit deed, uit zichzelf en hij vroeg ons niks. Hij was zo vrijgevig en behulpzaam voor landgenoten die wij hebben bezocht. Hij kocht bijvoorbeeld een 'zelfgemaakte bamboe koeienbel' van die man, ik vroeg hem.. maar dan heeft dat beest niet meer die bel om ? Maar de boer kon dat heel makkelijk zelf maken! EN zo had Kwan hem weer wat geld gegeven, prachtig toch! Onderweg kwamen we allemaal ananas, bananen, rijst, bamboe tegen, dat groeit daar langs de weg. We reden verder naar een ander dorpje dat nog niet zo lang bestaat (10jaar) hij legde uit dat dit een volk op zich is en we ontmoette kindjes die nog nooit mensen zoals wij hadden gezien (blanke) Ook zagen we bij een huis kindjes voor de deur op de grond met stenen spelen terwijl hun moeder 2 krekels vast maakte, beiden aan een touwtje wat weer gekoppeld was aan een stokje. De bedoeling is dat die krekels met elkaar gaan vechten, hiervoor wordt geld ingezet wie er gaat winnen. Na een dag lang met Kwan op pad te zijn geweest en vol enthousiasme zijn verhalen te hebben geluisterd spraken we af voor de volgende dag, we wilde graag de White Temple bezoeken en hij had ook nog wat mooie plekjes waar hij ons naartoe wilden nemen. 10 uur spraken wij af, om 15:00 uur ging onze bus naar CHiang Mai dus we hadden kort de tijd. Tot onze grote schrik werden we om 09:50 wakker ! EN we moesten alles nog inpakken voor de reis ! Gelukkig zei hij dat het geen probleem was en heeft hij 1 uur gewacht bij ons hotel.

We reden naar The White Temple, waar het gigantisch druk en toeristisch is. Maar dat is ook logisch want het is een bijzonder mooie en grote tempel, zeker de moeite waard, wat een kunst. Onderweg was ook Fayèn een attractie, mensen wilde haar aanraken en bleven naar haar kijken en stiekem foto's maken. Als we even niet oplette hadden ze haar zo uit de buggy gepakt !!

Inmiddels was het lunchtijd en nam hij ons mee naar een lief thais vrouwtje die kookte voor ons drie en ondertussen liepen wij naar het olifantenkamp. Ik kan niet zeggen of het een goed of slecht kamp is maar was ik heb gezien was dat die olifanten buiten vastgetekend waren en geen kant op konden. Vervolgens kwamen er 2 olifanten met mensen terug van een ritje door de stad. Wij voerden ze alleen bananen wat ik echt geweldig vond. Fayèn vond de slurf een beetje eng en raakte een beetje in paniek. Van een afstandje vond ze alles best. We hebben geluncht en gelukkig zijn we niet ziek geworden, dit was toch wel zo n typisch Thais tentje waar de hygiene niet zo is als wij gewend zijn, dat zag ik bewust later pas hoor haha !

Vervolgens reden we door naar een theeplantage, waar de Thaise theebladeren en Chinese theebladeren groeiden. Hij vertelde ons vol enthousiasme alles over de bevolking daar, wat hun werk inhoud, wat ze verdienen en we hebben heel bijzondere planten gezien. Als je deze aanraakt dan krimpen ze dicht, HAHA.

We moesten opschieten en snel terug naar het hotel om onze tassen te pakken en de bus te halen. We hadden de VIP bus geboekt en dat was zeker geen overbodig luxe voor deze ruim 3 uur durende rit !